“EDUCAR I APRENDRE EN UN NOU ESCENARI: NOVES IDEES I NOVES PRÀCTIQUES”

Som conscients que les teories mai proporcionen grans solucions, sinó que el que realment importa és el debat que generem a partir d’elles, i sobretot, les ganes de continuar repensant l’escola des dels nostres centres i amb la nostra gent. Ara és un moment clau per poder fer aquesta reflexió, per l’actualitat que ens engull i alhora perquè aquesta mateixa ens brinda l’oportunitat de replantejar quina escola volem i com la fem possible.
Ahir va tenir lloc la Conferència Inaugural de les Escoles d’Estiu de tots els Moviments de Renovació Pedagògica d’arreu del país, on vam estar parlant amb en Cèsar Coll sobre els desafiaments en els que ens trobem, els reptes que aquests ens plantegen i finalment, les propostes d’aprenentatge que potser necessitaríem per fer front a un escenari diferent i nou.

La primera evidència és que l’escola ha canviat, entre altres motius, ha estat el paper que juguen els aprenentatges, el per què, com, quan i l’ús real de l’aprenentatge. En realitat, la primera causa rau en la seva ecologia; en una nova ecologia de l’aprenentatge que demana d’un aprenentatge al llarg i ample de la vida vinculada a l’entorn.

El gran desafiament actualment està en com reforcem el sentit de l’educació escolar des de la innovació i indagació, per aquest aprenentatge al llarg i ample de la vida. Avui bé sabem que els aprenentatges no només es donen a l’escola i en l’etapa escolar d’una persona, sinó que l’aprenentatge té lloc al llarg de tota la vida, i alhora en molts àmbits i contextos socials.

Davant aquest desafiament: El currículum contempla aquesta mirada d’aprenentatge? Per a què ens serveix? Quin ús en fem? Per a què ens ha de servir? Tot el que hem d’aprendre està o ha d’estar al currículum? És això el més important? Què és important d’aprendre avui? Quins han de ser els aprenentatges imprescindibles? Com?

El més important per nosaltres és com des de l’escola afavorim diferents contextos d’aprenentatge per saber i aprendre, però sobretot, per saber com aprendre-les i que ens siguin útils per a la vida. Quelcom que només podem fer des de la reflexió, amb un canvi de mirada i a partir de l’ensenyament-aprenentatge de les competències. Ens és imprescindible:

– La ubiqüitat, multiplicitat i “porositat” dels contextos igual que les trajectòries personals seran claus per definir aquest aprenentatge.

– L’adquisició i domini de les competències bàsiques o habilitats que ens permetin cobrir les necessitats al llarg de la vida també serà clau.

En resum: TOT demana d’un sistema educatiu diferent que posi èmfasi a la flexibilitat, obertura i personalització de l’aprenentatge.

Vet aquí quatre grans reptes:

1r REPTE: “De l’atenció a la diversitat a la personalització d’aprenentatge, del currículum escolar”. Ens cal un sistema educatiu flexible on una persona pugui entrar i sortir per formar-se en allò que necessiti. En la nova ecologia de l’aprenentatge l’escola pot fer de coordinadora, de xarxa dels escenaris actuals d’aprenentatge. Però per això necessitarem persones que tinguin una representació forta de com aprenem. Aquelles que siguin capaces de saber el que saben i el que no. Per tant, caldrà un treball sistemàtic de les fortaleses i febleses de com aprenen.

Creiem que l’escola pot ajudar als aprenents a fer aquesta reflexió a través de la personalització, quelcom que significa, tenir en compte els interessos de l’alumnat més enllà de respectar els ritmes. La personalització de l’aprenentatge vol dir que els aprenents puguin decidir què aprendre, però alhora cal un seguiment, coneixement i reconeixement, compensació, acompanyament… en aquesta personalització, sense caure en l’exclusió de l’alumne.

2n REPTE: “Cap a una reubicació de les institucions d’educació formal en la xarxa de contextos d’aprenentatge”.

3r REPTE: “La formació d’aprenents competents com a finalitat del sistema educatiu”

4t REPTE: “L’aprenentatge està i estarà cada cop més liderat per les TIC (WMUTE)”. És una realitat que val més que assumim quan abans millor, i que l’aprofitem per aquest tipus d’aprenentatge. Ara bé, caldrà revisar l’ús que en fem perquè l’eina pot ser molt potent, però sempre en dependrà la utilitat.

No abordar aquests 4 reptes ens porta a la desmotivació i fracàs escolar, segons Cèsar Coll. No es tracta de fer coses noves o angoixar-nos ara per fer la millor pràctica educativa que existeix. Primerament perquè estem convençuts que ja fem bones pràctiques, i amb la qual cosa, segurament només cal reforçar el sentit de l’aprenentatge escolar en els àmbits d’innovació i indagació, a partir d’enriquir les nostres pràctiques educatives amb la reflexió i ganes de fer les coses diferent. Com? Propostes:

– Experiències orientades a promoure la personalització de l’aprenentatge escolar

– A identificar i conèixer els nínxols d’aprenentatge de l’alumnat i a aprofitar aquest coneixements per millorar l’aprenentatge escolar.

– Experiències orientades a formar aprenents competent I treballant amb l’alumnat la construcció de la Identitat d’Aprenent.

– Experiències orientades a promoure la utilització i comunicació en l’aprenentatge escolar.

Fa 1 any que la Federació de MRPs amb un grup d’experts i amb la coordinació d’en Cèsar Coll estem treballant sobre com i per què educar i aprendre en un moment crucial com en el que estem vivint. Evidentment, ens queden moltes qüestions per respondre, res és nou i tot està per seguir discutint, però precisament aquest era l’objectiu de la conferència. Volem seguir apostant per allò que hem aconseguit però necessitem focalitzar en un nou escenari amb noves idees-pràctiques.

Conferència inaugural de les Escoles d’Estiu de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica

Advertisements

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Vídeo | Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s