REBUTJAR LA LLENGUA D’UN INFANT ÉS REBUTJAR-LO TAMBÉ A ELL

Imatge

Perquè l’educació compleixi un rol democràtic, promogui la tolerància, el respecte i la igualtat, és important que els adults i aquells que tenim una responsabilitat política, social i educativa en donem exemple, començant per posar en pràctica els mateixos valors i ser coherents entre el que pensem, diem i fem.

   El bilingüisme mai ha estat un problema. Ni aquí ni enlloc. Ans al contrari, és una oportunitat comunicativa, d’aprenentatge, cultural, social i pel coneixement. Per què restringir-ho a un %? A més, com fa uns dies anunciàvem: Per què el 25% i no el 18%, el 32% o el 76%? Qui garanteix que aquest percentatge sigui el criteri pedagògic i curricular més adequat?

   Amplis estudis ens demostren que el bilingüisme té efectes positius en el desenvolupament lingüístic, educatiu i social dels nens i nenes. A nivell comunicatiu ens eixampla la capacitat comunicativa i conseqüentment el coneixement, que alhora, estimula el desenvolupament intel·lectual dotant-nos de més creativitat, capacitats lingüístiques, flexibilitat i ens ajuda a obrir la mirada. El fet de poder tenir accés a més d’una cultura ens enriqueix en molts àmbits (literari, històric, relacional, en les tradicions, en les converses,…), alhora que ens obre portes a nivell personal, social i, fins i tot, laboral.

   Si a això li sumem que no podem negar que l’experiència lingüística, cultural i intel·lectual dels infants és la base del seu aprenentatge futur, no creuen que ens devem a construir l’aprenentatge sobre aquesta base? I sí! En castellà i en català! Deixin de soscavar-la!

   Obrim els ulls i perdem les pors als recursos lingüístics, culturals i intel·lectuals de les nostres societats. Srs. i Sres. deixem de veure-ho com “un problema que cal resoldre”, quelcom que cal homogeneïtzar, ja que aquest capital cultural, lingüístic i intel·lectual de les nostres societats i del que estem parlant, augmentarà si som capaços de veure les diferències com una oportunitat per aprendre i enriquir-nos.

   Ho sentim, però no deixarem destruir una llengua que ens aporta tanta riquesa, que aplega el consens generalitzat de la nostra societat i que a més, ningú amb rigor científic posa en dubte el seu èxit educatiu, social i cultural.

 

Judith Surroca,

Federació de Moviments de Renovació Pedagògica

Anuncis

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s