6 ‘apps’ i altres eines digitals que es fan un forat en l’educació

6 ‘apps’ i altres eines digitals que es fan un forat en l’educació

Les empreses emergents (start-ups) que proveeixen ginys i eines digitals educatives a les escoles i famílies són cada vegada més presents en el sector. En destaquem sis en el marc del congrés ITWorldEdu 2014.

Imatge

Pau Rodríguez/ 25 de febrer de 2014/ http://www.diarieducacio.cat

Mentre la creació d’aplicacions per a dispositius mòbils es fa un lloc dins el currículum de 4t d’ESO de molts centres de secundària catalans, les denominades apps també proven d’entrar al sistema educatiu a través de l’oferta d’empreses emergents del cada cop més ampli sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) relacionades amb l’educació. Les oportunitats que ofereix la tecnologia als docents -i també a les famílies- són múltiples, moltes probablement encara per descobrir, i nombroses start-up treballen per proveir de ginys, eines digitals i -darrerament- sobretot aplicacions mòbils als centres educatius i a les llars. Totes elles reforçades, això sí, amb un discurs pedagògic.

Aquestes setmanes, en què el Mobile World Congress celebrat a Barcelona acapara l’actualitat, moltes d’aquestes petites firmes han aprofitat per fer-se valer. És el cas de les següents sis, seleccionades durant el congrés ITWorldEdu 2014 Mobilizing Schools, una trobada impulsada per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el clúster català del sector de la tecnologia educativa Edutech.

1. Una app inclusiva per aprendre a llegir

“El material escolar acostuma a anar enfocat a alumnes amb altes competències, i no té en compte la varietat d’intel·ligències múltiples”, explica María Fernanda del Real, responsable de BubbleBooks, una editorial digital que es dedica a la creació d’apps per a treballar la lectura d’una manera inclusiva. Entre els recursos de l’aplicació, s’hi troben diversos tipus de lectura, registre de la veu, diversitat de tipografies i colors, format karaoke… Tot això, segons Del Real, per adaptar la lectura a les diferents necessitats dels infants.

2. Experiències des de classe fins al sofà

“És important també baixar del núvol i treballar entorn, amb una connexió entre l’aula i la família”, apunta Marta Montserrat. El seu projecte, l’aplicació Emokio, és una eina digital que permet “aprendre via experiències i emocions”. En el seu cas, no només proporcionen un software, sinó també el dispositiu, un personatge que té forma de robot infantil i anomenen Quiric. En Quiric projecta pantalles interactives i interactua ell mateix amb els nens i nenes.

3. Crea-ho tu mateix i comparteix

Les apps amb què treballen a La Factoria Interactiva permeten als seus usuaris -docents, pares i mares o fins i tot els propis infants- crear els continguts digitals que desitgin. “Què pots crear? De tot: presentacions, narracions i històries, jocs diversos, activitats…”, explica Gemma Malet. I un cop elaborats -”poden ser implementats per logopedes, per exemple, o altres professionals”-, el creador les pot compartir perquè tothom reprodueixi l’activitat ideada.

4. Robòtica des del mòbil

És l’única aplicació per a mòbils i tauletes que permet programar un robot i controlar-lo. Des de Ro-Botica, Rocío Lara defensa que la creació i ús de robots per part dels infants “incrementa la motivació, amplifica la informació, treballa altres intel·ligències i, a més, combina el món virtual amb el real”. La “manipulació d’artefactes”, segons Lara, és fonamental en un món en què cada cop més coses succeeixen online.

5. El big data i la neurociència en l’educació

Grans quantitats d’informació personalitzada per poder oferir una educació individualitzada. És el gran repte del big data aplicat a l’educació. “Fem un mapa del cervell infantil per adaptar l’aprenentatge adaptat a l’individu”, explica Karen Márquez, del projecte Infantium. Un cop gestionada tota la informació sobre el nen, es canalitza en una app, que va dirigida principalment als infants d’entre 0 i 6 anys. “Quan el nen o nena té 5 anys el 85% de la infraestructura cerebral ja l’ha creada”, sentencia Márquez per reforçar la seva iniciativa.

6. Milers de recursos educatius en xarxa

“Volem fer la revolució en l’educació igual com s’ha fet a la música o al món del cinema”. Així presenta Tiching Dídac Arnau, una xarxa educativa escolar i docent que permet cercar tota mena de continguts i recursos educatius a internet, “indexats segons criteris pedagògics”. Un cercador i a la vegada xarxa social, en la qual els docents poden marcar perfil. Ara compten ja amb 350.000 usuaris.

Anuncis

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s