ALGUNA COSA SE’NS ESCAPA

Natius digitals

Dominar la tecnologia no implica entendre-la, destaquen els especialistes, que reclamen més reflexió crítica en l’educació

Imatge

Carme Jané/3 d’abril de 2014/El Periódico de Catalunya

El pedagog Mark Prensky va fer fortuna l’any 2001 amb el concepte de «natius digitals» per referir-se als adolescents que van néixer envoltats de tecnologies de base informàtica, com els ordinadors, les càmeres i els telèfons mòbils, i que, segons el seu parer, aprenen d’una manera més aleatòria i gràfica que els seus pares perquè les han integrat a la seva vida. Aquesta classificació, encara que àmpliament estesa, ha estat qüestionada per alguns autors, que posen en dubte que estar envoltats de tecnologia suposi conèixer-la i comprendre-la.

«El que els passa als nens és que no tenen por de la tecnologia i hi trastegen, però això no significa que sàpiguen fer-la servir ni que entenguin com funciona», apunta Miguel Ángel Prats, professor de Tecnologia Educativa a la Universitat Ramon Llull i coordinador de dos màsters sobre innovació educativa. «Tenen la lògica tecnològica perquè saben que prement un botó s’avança, com en les consoles, però no saben buscar informació ni categoritzar-la, per a ells el primer resultat de Google és el bo. Se’ls ha d’acompanyar i educar», afegeix.

Resumir en un tuit

Laura Rosillo, formadora i consultora en xarxes socials, insisteix en aquesta idea. «Saben escriure molt ràpid però no tenen criteri. Molts dels meus alumnes que ronden la vintena no saben resumir en un tuit un article de premsa i són incapaços de filtrar una informació. Per més que se’ls posin ordinadors, no se’ls ensenya la relació amb la realitat que els envolta». Antiga professora a secundària, Rosillo també en responsabilitza el sistema educatiu i les famílies. «Ara el nen és el centre d’una reunió i s’escolta només el que diu ell. Ja no es queden a escoltar converses dels grans ni participen de sobretaules. No se’ls ensenya a atendre».

«Pensar que un nen en sap de tecnologia perquè ha nascut envoltat d’ella és com creure que els adults sabem conduir perquè sempre hem estat envoltats de cotxes», descriu el divulgador asturià Juan García, en una conferència de TED. El concepte de Prensky queda en entredit per altres estudis, que evidencien que mentre hi ha nens que se saben moure amb facilitat entre teclats i pantalles tàctils, altres no són tan àgils.

També rebaten les estadístiques. La majoria dels adolescents afirmen que el principal ús que donen a les seves tauletes, mòbils i ordinadors és l’accés a xarxes socials i missatgeria. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, el 97% dels joves entre 16 i 24 anys accedeixen a internet amb regularitat, i la gran majoria té compte en xarxes socials. El dispositiu més utilitzat és el mòbil, per un 63%, una xifra que dobla els que utilitzen ordinadors o tauletes. Però això no suposa que tinguin interès per altres àrees tecnològiques.

«Les tecnologies que triomfen entre els joves són relacionals, estan molt acostumats a fer coses en grup, potser més que les generacions precedents, però no sé si se’ls ha estimulat prou per interessar-se per com són les coses. Això requereix una integració transversal que actualment és molt difícil de dur a terme, però que és molt important», argumenta Josep Casanovas, director de l’Inlab, el laboratori d’innovació informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya.

El docent apel·la a la integració d’altres àrees en la formació dels futurs enginyers. «Saber estructurar les coses és una cosa que es treballa en llengua, literatura, ciències socials. El nostre sistema educatiu se centra molt en el què i no en el com», sosté. En la mateixa línia incideix el president de l’Institut d’Enginyers de Catalunya, Carles Martín. «La comoditat ens impedeix moltes vegades sortir d’un programa», afirma.

«Prensky parla de més coses que de natius digitals. Assenyala que el joc com a mètode d’aprenentatge és en realitat un sistema molt més complex que el mer concepte. No es tracta d’ensenyar tecnologia, es tracta d’ensenyar amb tecnologia», afirma Ramon Barlam, professor d’institut i membre de diverses associacions de docents que promouen l’ús de noves tecnologies a l’aula. «Hem de modernitzar el sistema educatiu, però no en el sentit de compartimentar les assignatures i tornar al llibre de text. Això és involucionista. En la vida real s’utilitzen moltes matèries al mateix temps. Fins i tot per anar al supermercat no només utilitzes matemàtiques sinó també l’ètica, si fas una compra justa, i la geografia».

Advertisements

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s