PREVEURE ELS PASSOS D’UN GAT

La introducció del llenguatge Scratch fomenta l’aprenentatge de les matemàtiques, el dibuix, les llengües i la música

Els alumnes s’hi entreguen amb entusiasme, asseguren els docents

El Periòdico.cat/ 20 de juny de 2014

images (6)

Un gat ha d’anar d’un extrem a l’altre d’un laberint. Fàcil. En una consola o un ordinador, es mouen unes quantes vegades els cursors en diverses direccions i l’animal arriba al seu destí. A través del llenguatge Scratch s’ha d’analitzar cada una de les accions, imaginar-les i crear la seqüència combinant ordres en una pantalla. «Seqüenciar les ordres ajuda a estructurar el pensament. Si fan una correlació i la llegeixen, és que són capaços d’entendre-ho. I quan se’ls mou el gat, és per veure la cara que fan», explica Tomás Arroyo, professor d’informàtica de l’escola Baró de Viver, al districte de Sant Andreu a Barcelona.

Allà, «a l’altre costat de les vies», com diuen els professors, la programació s’utilitza per aprendre anglès, música, educació física o els animals de l’Amazònia. «No volíem introduir-la com una cosa aïllada, sinó que els nens li trobessin un significat. Per a l’Amazònia, per exemple, els fèiem programar el camí per salvar els animals amb un Beebot (un robot molt senzill), i vam descobrir que la facilitat que no tenien amb el paper i el llapis la tenien amb un robot», explica Maica Jiménez, l’entusiasta cap d’estudis d’un centre considerat, en llenguatge administratiu, «d’entorn social complex».

A la classe de quart curs, Jesús i Abdul·là es barallen pel control del ratolí, mentre Aamna i Cristian van muntant les peces d’un Lego WeDo que després mouran programantlo en una pantalla. Samira i Paula ja han aconseguit canviar el sentit del motor del seu ninot, mentre Rocío i Fran pugnen perquè el seu ninot trobi el camí indicat.«M’agrada programar, però la veritat és que costa una miqueta», confessa Rocío, que treballa amb un gran interès perquè la seva activitat funcioni d’una vegada.

Amb material prestat

El material, prestat pel centre de recursos educatius de Sant Andreu del Consell de l’Educació municipal, es cuida molt, perquè haurà de passar a un altre centre, menys el Beebot, que els professors van guanyar en un concurs. Per a l’any que ve, l’escola està pensant si compren unes quantes tauletes.

També a l’Eixample barceloní, a l’escola pública Els Llorers, pares i professors s’estan plantejant la possibilitat d’adquirir les seves pròpies tauletes, després de l’èxit que han tingut les prestades pel centre de recursos pedagògics del districte i que tant entusiasme han despertat entre els alumnes. «De moment, aquest any l’ampa ja ha fet un esforç important comprant l’Scratch… A veure què passa amb les tauletes», avisa la directora, Mercè Ferrer.

Pels passadissos de la segona planta del col·legi -un edifici d’aspecte noble, amb amplis finestrals i un gran pati interior amb diverses palmeres-, els alumnes de quart preparen avui una stop motion, una petita pel·lícula d’animació a la qual després posaran música, «si hi ha temps», explica el professor de Tecnologia Josep Gausach.

Mans a l’obra, els alumnes només necessiten unes indicacions molt senzilles per saber de seguida en què consisteix l’exercici. «És cert que aquesta generació ja és una generació de natius digitals i que gairebé no cal explicar-los com s’utilitzen totes aquestes tecnologies. Amb l’Scratch, les Beebot i les tauletes estan aprenent, per descomptat, matemàtiques, llengües i disseny artístic…», indica la directora.

«Però, a més a més, aprofitem l’ocasió perquè, de passada, aprenguin a fer un bon ús de tots aquests materials, que aprenguin a compartir i a col·laborar, i que demostrin que saben cuidar el material», subratlla la responsable d’Els Llorers.

Anuncis

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s