GENERACIÓ MULTITASCA: ELS ADOLESCENTS FUNCIONEN MILLOR QUAN FAN DUES COSES ALHORA

Una de les peculiaritats que tenen els anomenats nadius digitals és la seva capacitat per dur a terme diverses tasques de forma simultània.

Pilar Chacón – hojaderouter.com

descarga (7)

Quan internet al mòbil era inimaginable; les xarxes socials, un concepte que sonava a xinès; i Twitter només recordava la paraula ―refilar‖ en anglès, els alumnes d‘institut –aliens a l‘anomenada web 2.0– deixaven en algun moment de prestar atenció a la classe i escrivien notes al seu company del costat. Sempre pendents, això sí, perquè el professor no els enxampés in fraganti.

Avui dia, les notes han deixat pas a Facebook i Twitter. El format ha canviat, però no la por dels alumnes que els descobreixin. Heus aquí, per a ells, una bona notícia: segons els resultats d‘una investigació realitzada per dos joves nord-americans, els adolescents poden dur a terme diverses tasques a la vegada molt millor que els adults. Són la generació multitasca.

La raó no es troba en una millor alimentació o una conseqüència de l‘evolució humana. Resoldre algun exercici de matemàtiques mentre es parla amb un amic per WhatsApp i amb música de fons forma part de les activitats que poden desenvolupar gràcies a l‘auge de les noves tecnologies.

La generació multitasca

Sarayu Caulfield i Alexandra Ulmer, de 17 i 18 anys respectivament, dues alumnes de l‘Escola Episcopal d‘Oregon (Portland, EUA), es van adonar de la gran quantitat d‘hores que passaven davant d‘un ordinador o amb un ̳smartphone‘ entre les mans. També es van adonar de com de bé se les manegaven els adults amb una sola activitat, però com se‘ls complicava l‘assumpte quan havien de fer front a dues o més tasques.

Per aquest motiu, per a un projecte de classe, van decidir esbrinar si era certa la hipòtesi que els joves se les arreglaven molt millor centrats en dos o més tasques. Van prendre a un grup de més de 400 estudiants i els van demanar que emplenessin un qüestionari sobre les activitats que realitzaven alhora durant el dia. Després, van dividir el grup i van situar als entrevistats en dues sales, una tranquil·la i una altra amb diverses distraccions i més tasques per fer.

Com a resultat, les noies van descobrir que els estudiants de la segona habitació havien fet igual de bé les activitats que aquells situats a la primera. Així, van concloure que els estudiants que estaven acostumats a fer diverses coses alhora eren capaços de resoldre correctament les tasques que desenvolupaven al mateix temps .

La conclusió a què van arribar Caulfield i Ulmer també va sorprendre l‘Associació Americana de Pediatres, que va escoltar a les estudiants en l‘última de les seves trobades a San Diego (Califòrnia). Una troballa que, d‘acord amb Caulfield, s‘explica pels efectes de les noves tecnologies. ―La major part dels adults han crescut sense internet o ̳smartphones‘, van començar a utilitzar-los quan van ser més grans. Els adolescents d‟avui són nadius digitals, i això podria fer-los més capaços d‟adaptar-se al món multitasca d‟avui―, assenyala en una entrevista.

Que els nadius digitals siguin també joves que posseeixen l‘habilitat de fer dues o més coses alhora és una de les característiques que ja van predir els pares de la generació „net‟, els escriptors Marc Prensky i Don Tapscott. ―Segons ells, haver crescut en entorns dotats amb aparells electrònics i digitals hauria causat que els nadius digitals poguessin realitzar, en les seves pràctiques tecnològiques, diverses tasques alhora, en paral·lel‖, explica Merino, sociòloga de la Universitat del País Basc.

Segons Merino, els autors afirmaven que el ̳smartphone‘, la tauleta o l‘ordinador capaciten als usuaris per realitzar diverses tasques a la vegada, i créixer acostumats a això podria haver causat que els nadius digitals fossin més hàbils per manejar-se en dos o més activitats simultànies.

No obstant això, no tots els joves d‟aquesta generació compten amb aquesta capacitat, o almenys no en la mateixa mesura. ―Com diuen les dues adolescents que presenten el treball, efectivament, els nens que fan multitasca resolen abans i millor, però això té dos aspectes a tenir en compte: un, no són tots; i dos, té a veure molt també amb les tasques‖, explica César Coll, professor del departament de psicologia de l‘educació de la Universitat de Barcelona.

Segons ens explica Coll, depèn de la tasca a realitzar que es pugui combinar o no amb una altra , i posa com a exemple que un alumne escrigui una redacció sobre una temàtica complexa, un exercici que requereix concentració. ―Si els xavals han d‘anar revisant, simplement, determinats exercicis de matemàtiques que requereixin l‘aplicació d‘un algoritme, això sí que pot ser compatible amb una acció multitasca‖.

Qüestió de pràctica

Com dèiem, no tots els nadius digitals tenen l‘habilitat de fer un parell d‘activitats a la vegada.

D‘acord amb Coll, no tots els joves que pertanyen a aquesta generació poden accedir a la tecnologia –d‘aquí que el mateix concepte de nadiu digital estigui en crisi.

Segons la seva opinió, aquesta capacitat s‘ha d‘entrenar. ―El tema de la multitasca, com qualsevol aproximació a l‘aprenentatge, requereix una educació per compensar els aspectes negatius que pogués tenir―. Perquè un dels riscos que corren els joves d‘avui en dia és, precisament, dur a terme múltiples tasques sense aprofundir en cap. Serà aquest el futur de la generació ̳net‘?

Advertisements

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s