EL SÍNDIC INVESTIGA PER QUÈ S ́HAN TANCAT 36 GRUPS DE P3 PÚBLICS I 1 DE CONCERTAT

L ́acció de la sindicatura parteix del fet que «l ́impacte de la supressió de grups difereix en l ́oferta pública i en l ́oferta concertada»

PILI TURÓN/Diari de Girona

sos_ensenyament1

El Síndic de Greuges de Catalunya investiga per què aquest curs el Departament d’Ensenyament ha tancat 36 grups del primer any d’educació Infantil (P3) a escoles públiques i només un en privades concertades. L’acció de la sindicatura parteix del fet que «l’impacte de la supressió de grups difereix en l’oferta pública i en l’oferta concertada», tal com especifica en la resposta que ha donat a una queixa formulada per Ustec·STEs.

Al març farà un any que aquest sindicat es va adreçar al Síndic de Greuges per tal de demanar-li que investigués el procediment que havia seguit Ensenyament a l’hora d’assignar les unitats i els grups escolars d’aquest 2014-2015 als centres públics i als privats concertats. En el seu escrit, Ustec·STEs afirmava que les decisions de l’administració «perjudiquen l’ensenyament públic i afavoreixen l’escola privada concertada». També acusava la Conselleria de no garantir la igualtat en l’aplicació de les normes d’admissió d’alumnes, cosa que –tal com deien al Síndic– «comporta establir les mateixes àrees d’influència per als centres públics i privats concertats d’un mateix municipi o àmbit territorial ».

A més, la queixa d’Ustec·STEs assegurava que la proposta inicial del Departament d’Ensenyament era de 275 línies menys –grup per nivell educatiu– a educació Infantil en comparació amb el curs anterior, «de les quals la immensa majoria corresponen a línies públiques ». Per aquests motius, el sindicat va demanar al Síndic de Greuges que obrís una investigació «i que vetlli perquè es garanteixi la igualtat en l’aplicació de les normes d’admissió d’alumnes». Just abans de les vacances escolars de Nadal, la sindicatura va informar a Ustec·STEs que, a partir de la seva queixa, va demanar una informació al Departament d’Ensenyament que li ha permès constatar que aquest curs ha reduït 36 grups de P3 a la xarxa pública, mentre que només n’ha suprimit un a la concertada –la privada subvencionada per l’administració–.

La mateixa resposta del Síndic de Greuges –que signa la seva adjunta per a la defensa dels drets dels infants i dels adolescents, Maria Jesús Larios Paterna– posa de manifest que, en el procés d’admissió d’alumnes obert per al curs 2014-2015, no ha detectat canvis substancials entre l’oferta inicial de grups respecte de la final: 753 en centres públics i 355 en la privada concertada. L’estudi de les dades facilitades pel Departament li ha permès comprovar que l’oferta final es va modificar mínimament: es van eliminar 2 grups al sector públic i se’n va augmentar un al concertat. En canvi, aquesta alteració sí que és notable a P3, curs en el qual el Síndic ha constatat la descompensació referida abans.

Davant aquest fet, la sindicatura explica que «no considera irregular » que se suprimeixin grups en barris o municipis on una baixada de la demografia ha canviat les necessitats escolars. Ara bé, «alerta que la decisió sobre en quin centre se suprimeix el grup i en quin no pot tenir efectes sobre l’equitat en l’admissió de l’alumnat»; així com també adverteix que «seguir criteris de demanda a l’hora de decidir el centre afectat per la supressió pot generar efectes negatius, de reproducció de la segregació escolar». Finalment, la sindicatura també aclareix que no sol veure problemes en el tancament de grups quan es tracta de centres que es troben en barracons, sempre i quan a la mateixa zona hi hagi «oferta alternativa pública i concertada».

El nom i els municipis

Per aclarir si aquest factor és el que ha incidit en el major tancament de grups de P3 en escoles públiques, el Síndic de Greuges ha demanat a Ensenyament el nom i el municipi dels 36 centres públics i l’únic concertat on els ha suprimit. També vol que el Departament li especifiqui quantes d’aquestes 37 escoles no estan en instal·lacions provisionals o se situen en municipis sense oferta concertada. I per poder completar la investigació, la sindicatura ha sol·licitat a la Conselleria les dades de la preinscripció del curs 2013-2014 d’aquestes poblacions.

Advertisements

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s