ELS MOVIMENTS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA I LES AMPES RESPONEN EL NOU CURRÍCULUM DE RIGAU

Avui dediquem aquest espai a respondre Irene Rigau i el seu nou currículum pel curs 2015-2016. Hi incloem un article on parla la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRP), de la qual en formem part, i també des de la Federació d’Associacions de Pares d’alumnes de Secundària (FAPAES). Al final de tot hi trobareu també un dels molts articles apareguts a la premsa sobre el nou currículum.

rigauwert

El nou currículum crea recels en la comunitat educativa

Els experts retreuen a Rigau que accepti “implícitament” la Lomqe, que serà derogada si el PP no renova la majoria. Avisen que l’excés d’intervencionisme en l’horari lamina l’autonomia de centre

Raül Garcia i Aranzueque/ El Punt Avui

L’estratègia d’Irene Rigau per esquivar els elements més controvertits de la llei Wert ha generat molts dubtes entre la comunitat educativa, que no acaba d’entendre la diligència de la consellera d’Ensenyament a l’hora d’aprovar els nous currículums de primària i secundària.

“No entenc que s’hagi d’aplicar una Lomqe [llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa] a la catalana si al novembre el Partit Popular perdrà la majoria absoluta i es derogarà”, comenta Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. Aguilar creu que havent fet el currículum de primària i de secundària, el govern “accepta implícitament la llei Wert” en lloc de “rebutjar-la” en la línia en què s’ha expressat el Parlament de Catalunya.

L’adaptació dels continguts a la Lomqe també genera dubtes en Pere Farriol, portaveu de la Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Ensenyament Secundari (Fapaes). “Cal combatre aquesta llei ideològica i política [la Lomqe] amb una estratègia política i tapar totes les escletxes. Si els canvis que s’han fet són només fins que es derogui la Lomqe, hi estem d’acord, però si s’han de quedar no ens agraden”, diu Farriol, que avisa que “acceptar titulacions diferents d’ESO, encara que es faci un itinerari comú, és una manera de seguir amb la Lomqe”, això sí, “de manera més dissimulada”.

Pel que fa als canvis en la càrrega horària de les assignatures, en què Ensenyament vol reforçar les matemàtiques i l’anglès, el representant de CCOO al Consell Escolar de Catalunya, Josep Miquel Lacasta, adverteix que “més hores no garanteixen millors objectius” i alerta que “com més hores assigni l’administració, menys autonomia tenen els centres”. “Les competències s’adquireixen canviant la metodologia –diu Aguilar–; a Finlàndia fan menys hores de matemàtiques i treuen millors resultats en les proves PISA.” “Establir un marc horari està fora de lloc en un moment en què moltes escoles treballen per projecte”, diu Aguilar, que demana també sentit comú amb l’anglès: “No es poden fer assignatures en aquesta llengua si no es té prou professorat format.”

L’acceptació de la religió com a assignatura avaluable també és motiu de queixa. “Tampoc hi hauria d’haver una assignatura alternativa curricular”, afirma Lacasta. “Si es vol potenciar la cultura religiosa es pot fer a coneixement del medi.” “No s’ha de separar els alumnes ni per religió, ni per llengua, ni per capacitats, ni per sexe ni, per ideologia”, resumeix Farriol.

El nou currículum de Rigau inclou més matemàtiques a primària i a l’ESO

Camilo S. Baquero/El País

Els estudiants catalans de primària i secundària tindran, a partir del curs vinent, un nou currículum educatiu. Així ho ha anunciat aquest dimarts, després del Consell de Govern, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau. S’espera que els decrets que ho faran possible se signin abans que acabi aquest curs i, entre les novetats, destaca que s’augmenten les hores de matemàtiques en tots els cursos de primària i a tercer d’ESO. El model s’ajusta al que marca la controvertida Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE), també coneguda com a llei Wert.

El nou currículum, ha explicat Rigau, és fruit d’un extens treball que busca implantar un model competencial, d’acord amb el que estableix l’estratègia comunitària Europa 2020, i desenvolupar part del pla contra el fracàs escolar català 2012-2018. La consellera, no obstant això, ha acceptat que també permet l’harmonització amb el que estableix la LOMCE. “Complim des del punt de vista pedagògic sense deixar de fer-ho en l’administratiu”, ha explicat la consellera.

Entre les novetats, la Generalitat retira temps de lliure disposició dels centres (en els quals cada col·legi o institut desplegava les àrees addicionals que establia el seu projecte educatiu) per reforçar l’àrea de matemàtiques i llengua estrangera. A primària, els nens tindran una hora més a la setmana, és a dir, quatre. En total, 840 hores. El mateix que avui dia reben els menors de primer, tercer i cinquè.

Una cosa similar passarà a tercer d’ESO, on aquesta matèria s’incrementa 35 hores. I passa el mateix amb la primera llengua estrangera, que també s’ampliarà en 35 hores, i arribarà a les 455 en total. L’objectiu és que en el curs del 2019 de l’obligatòria “el màxim d’alumnes” aconsegueixin el nivell B1 en la primera llengua estrangera. Rigau ha explicat que més del 50% de les escoles a Catalunya ja fan una activitat en anglès en diferents assignatures a banda de l’assignatura dedicada estrictament a la llengua.

La Generalitat també ha apostat per mantenir l’ensenyament artístic tant a l’ESO com a primària. També es crea l’educació en valors socials i cívics per a primària i la de cultura i valors ètics per a secundària, on s’inclou cultura religiosa o religió en funció de l’elecció de les famílies. Es tracta d’àrees avaluables.

El model s’ha començat avui a presentar en els diferents serveis territorials, un procés que s’estendrà a tot el territori. La idea d’Ensenyament és que els decrets s’aprovin abans que acabi aquest curs escolar. Una vegada finalitzi aquest procés es començarà amb el currículum de batxillerat.

Anuncis

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s