LA BRETXA DE GÈNERE AUGMENTA A LES AULES, TOT I QUE EL MINISTERI ASSEGURA QUE LA CORREGIRÀ AMB UN EXAMEN

L’últim informe de l’OCDE destaca que les noies espanyoles són millors en Lectura i els nois en matemàtiques, una bretxa que va en augment i que la secretària d’Educació considera “lamentable”, però per la qual no prendrà mesures específiques.

Daniel Sánchez Caballero – eldiario.es

descarga

La bretxa educativa entre nois i noies creix. A favor d‟elles en Lectura i a favor d‟ells en Matemàtiques, segons dades de l‟últim informe de l‟OCDE a partir d‟informació de PISA. El Govern ho admet i qualifica de “lamentable” aquesta situació, però també reconeix que no prendrà mesures específiques contra aquesta deriva: la LOMCE ho arreglarà tot avaluant els alumnes a 3r de Primària.

La secretària d‟Estat d‟Educació, Montserrat Gomendio, ha sostingut aquest dijous que la llei Wert detectarà els retards en l‟aprenentatge i ha d‟elevar, amb caràcter general, el rendiment de tots els alumnes. Assumpte solucionat, segons l‟anàlisi de la mà dreta del ministre d‟Educació, José Ignacio Wert.

L‟informe, anomenat L’ABC de la desigualtat de gènere en educació, aprofundeix la tendència marcada en altres anteriors i revela que, en general, les noies rendeixen més en els estudis que els nois. Un exemple: en l‟últim informe PISA un 14% dels nois no va arribar al nivell bàsic de rendiment en lectura, matemàtiques ni ciències. Les noies amb el mateix problema van ser un 9%.

Però el text també destaca que entre 2003 i 2012 les diferències en el rendiment entre homes i dones de 15 anys s‟han engrandit perquè el grup que ho feia malament en cada matèria ha baixat els seus resultats en aquest període. A elles se‟ls encallen encara més les matemàtiques (han passat de 476 punts a 471) i a ells la lectura (de 474 a 467). L‟organització tracta aquesta vegada d‟explicar aquestes disparitats. La seva anàlisi apunta les diferents actituds davant l‟estudi, la confiança i les expectatives dels alumnes.

No parla de capacitats ni preferències per branques de coneixement segons el gènere (encara que l‟estadística sí que assenyala que elles opten més per les àrees de salut i educació i ells per les enginyeries i ciències). Però sí que estableix un factor diferencial mesurable entre elles i ells: els nois dediquen una hora menys a la setmana a fer deures, i l‟estadística demostra que cada hora d‟estudi a casa suposa quatre punts més en l‟examen de PISA.

El factor dels videojocs

L‟OCDE sosté que no es pot parlar de condicions “innates” per explicar aquestes diferències i ofereix quatre possibles raons per justificar-les. El secretari general adjunt de l‟organització, Stefan Kapferer, ha explicat que gairebé tres quartes parts dels homes “juguen a videojocs cada dia”, mentre elles amb prou feines arriben al 25%. “Té un impacte en la Secundària”, va aventurar.

Amb la lectura passa a l‟inrevés. Elles llegeixen per diversió diaris i novel·les, “llibres reals”, segons Kapferer. Els seus companys masculins opten pels còmics, circumstàncies ambdues que explicarien que elles rendeixin més en la lectura. També influeix, diu l‟OCDE, l‟actitud davant l‟ensenyament. En general un 80% dels alumnes té una actitud positiva quan va a l‟institut. Però les dades asseguren que un 15% dels homes creu que les classes són “una pèrdua de temps”, percentatge que en les dones no arriba a la meitat del dels nois.

El factor que juga més a favor dels alumnes és la confiança, per això rendeixen millor en matemàtiques, assegura l‟organització. Ells en tenen més, i “es donen més llibertat per equivocar- se, per practicar processos de prova i error que resulten fonamentals per a adquirir major coneixement i comprensió de les Matemàtiques o de les Ciències”, segons l‟informe. Un 50% de les noies declara que no són bones en matemàtiques. Per contra, elles tenen expectatives més altes que els seus companys: un 70% de les dones preveu treballar en un lloc de prestigi com a directora o similars percentatge que en els nois es queda en el 50%.

L‟OCDE assenyala que reduir aquesta bretxa “no és només qüestió dels governs”. Kapferer va admetre que “les polítiques educatives són responsabilitat” de l‟Executiu, però ha afirmat que està també en els pares, els professors i la societat en general col·laborar-hi. El secretari general adjunt ha explicat que els pares tenen més expectatives que els seus fills estudiïn una carrera de ciències, enginyeria o matemàtiques a que ho facin les seves filles (fins a 30 punts de diferència segons el país). Als professors els va demanar que eliminin els seus biaixos, com assumir “que a les noies se‟ls dóna millor la lectura”. En aquest punt, Gomendio ha incidit que els mestres més exigents amb els alumnes i que els demanen més autonomia aconsegueixen un millor resultat.

Culpes al sistema educatiu anterior

Gomendio va admetre que és “lamentable” que la bretxa s‟engrandeixi en ambdues direccions, i ha subratllat que es dóna sobretot en els estudiants amb pitjor rendiment. Segons Gomendio, les raons a les que es deu “no estan clares”, però el fet que el rendiment estigui estancat es deu a “un problema amb el sistema anterior, que no avaluava ni detectava els problemes” dels alumnes.

¿I què farà el Govern per solucionar aquesta situació? La número dos d‟Educació va respondre que “la reforma educativa [la LOMCE] planteja avaluacions externes a 3r de Primària [a partir d‟aquest mateix curs] amb les quals es pretén detectar de forma primerenca els problemes de nois i noies, sobretot en matemàtiques i lectures, per donar els suports necessaris en el cas que calguin”.

També va al·ludir al programa pel qual el Ministeri becarà a recent titulats per donar suport a classe als professors.

Però prendrà Educació alguna mesura específica? “Són essencials les avaluacions des d‟edats primerenques i els programes de suport per reduir la bretxa de gènere o qualsevol altre problema”, ha insistit Gomendio. Sobre la possibilitat d‟algun pla concret, la secretària d‟Estat ha admès que no es posarà en marxa cap mesura específica i ha assenyalat que la LOMCE per si mateixa arreglarà la situació: “La comparació de països amb baix i alt rendiment assenyala que amb un alt rendiment es superen totes les bretxes”.

El model educatiu de la LOMCE introdueix un munt de canvis, canvia les regles de joc prenent com a referència en part els informes de l‟OCDE i la situació en països amb un alt rendiment. “No es posarà en marxa cap mesura específica, es posa en marxa un canvi total que va a millorar el rendiment i reduirà gairebé totes les bretxes, un canvi com aquest és capaç de millorar el rendiment de tots els alumnes”, ha explicat per tancar, al seu parer, tot el debat.

La secretària d‟Estat també va admetre que “no hi ha evidència científica” que l‟educació diferenciada (que separa nens i nenes) augmenti el rendiment a classe. Aquest és l‟argument que utilitzen alguns col·legis per segregar els seus alumnes a classe segons el sexe, i que la LOMCE específicament empara en argumentar que separar nois i noies no serà un impediment per se per a subscriure un concert. Kapferer, de l‟OCDE, va ser una mica més enllà i ha sostingut que aquesta opció pertany al passat “i és molt difícil tornar enrere a aquest escenari”.

MONGES I REINES SÓN LES ÚNIQUES DONES VISIBLES PER A LA HISTÒRIA OFICIAL

Els manuals ometen, gairebé del tot, què els va passar a elles en els moments històrics que s’estudien. “Les dones no apareixen perquè el model de gènere les excloïa de l’exercici de poder i la presa de decisions”, diu Henar Gallego, de l’Associació d’Investigació d’Història de les Dones

Marta González Borraz

cientificasmatematicas-filosofas-politicas-contribuyeron-Humanidad_EDIIMA20150303_0307_13

Son moltes les científiques, matemàtiques, filòsofes o polítiques que amb les seves obres i idees van contribuir al progrés de la societat.

Es diu que la història l‟escriuen sempre els vencedors. Un gran nombre de filòsofes, pensadores i historiadores afegirien al final d‟aquesta frase dos punts per incloure dues paraules més: els homes. Per què l‟imaginari col·lectiu associa gairebé de manera irracional la conquesta de drets, els avenços científics i tècnics, les guerres o les revolucions amb les aportacions masculines? És que les dones no van participar dels períodes més determinants per a la humanitat?

La veritat és que els processos socials i polítics s‟han explicat obviant la meitat de la població. Per a la majoria no és fàcil donar una llista de pintores, músiques, filòsofes o inventores destacades.Resulta difícil conèixer a través dels llibres de text i manuals d‟estudi què els va passar a elles en els moments històrics analitzats, o en quins d‟aquests van participar.

L‟obra Emilio, de Rousseau, per exemple, s‟estudia com un tractat de referència sobre l‟educació sense afegir que a les dones els reserva un capítol en què afirma que estan fetes especialment per complaure l‟home. Tampoc s‟explica que centenars de dones van ser soldats a la guerra civil nord-americana o que en l‟espanyola van ser moltes les guerrilleres que van viure en la clandestinitat i fins i tot que algunes van dirigir columnes de milicians.

Per a María Castejón, historiadora i professora del Campus Relatores, això és fruit “de la societat patriarcal i androcèntrica en què vivim, que pren l‟home com a mesura de totes les coses”. La de les dones és una història invisibilitzada que encara roman a l‟ombra. De fet, un estudi publicat per la Universitat de València revela que només el 7,5% de les figures que apareixen en els llibres  d‟ESO són dones, el que d‟acord amb la seva autora Ana López-Navajas, “és una greu mancança col·lectiva”.

Henar Gallego, presidenta de l‟Associació Espanyola d‟Investigació d‟Història de les Dones, considera que la història tradicional s‟ha interessat només per determinades esferes d‟actuació de les comunitats humanes: l‟exercici del poder polític, religiós, econòmic i el domini de l‟espai públic.Per això, si s‟escriu la història des d‟aquesta perspectiva “les dones no poden aparèixer perquè el model de gènere les excloïa de l‟exercici de poder i la presa de decisions”. No és fins als anys 60 i 70 del segle passat quan sorgeix la necessitat per part d‟historiadores feministes de recuperar la memòria històrica de les dones.

Democràcia, però sense elles

Però si una etapa és reveladora en aquest sentit és la Revolució Francesa de 1789, moment fundacional de les democràcies modernes a Occident, en què se signa un nou contracte social i es proclama la igualtat universal. Però, igualtat per a qui? La Revolució va trair a les dones, que van ser excloses de la vida política i social i condemnades a l‟eterna minoria d’edat.

La història ha ignorat que van ser expulsades de l‟Assemblea Constituent i que es va votar en contra d‟educar de manera igualitària nens i nenes o de concedir a les dones drets polítics. Tampoc es recorda que les dones van tenir un paper protagonista en la Marxa sobre Versalles i es van organitzar per redactar els Quaderns de Queixes dirigits al rei Lluís XVI. La Declaració dels Drets de l‟Home i del Ciutadà, que es commemora anualment i no incloïa les dones, té la seva rèplica en laDeclaració dels Drets de la Dona i la Ciutadana, però ¿sabria algú el nom de la seva autora, Olympe de Gouges?

Segons la filòsofa Ana de Miguel, és important remarcar dues de les vessants en què la història s‟oblida d‟elles: d‟una banda s‟oculta que les dones han estat sotmeses i han patit opressió per part dels homes, i de l‟altra, s‟obvien les lluites feministes que elles han enarborat al llarg dels segles.“Ignorar les dues coses fa que sembli que no han existit”, comenta. Castejón afegeix que tampoc s‟explica el protagonisme i presència que elles han tingut en els moments de desenvolupament de la civilització ni es recuperen figures femenines de rellevància. Sosté que “abans del segle XIX, les que han passat a ser cèlebres, són únicament monges i reines”.

Les dones que sí que ha rescatat la narració oficial estan relacionades amb els “poders establerts com l‟Església i la Monarquia”, afirma Sara Sánchez, fotògrafa i investigadora d‟història de les dones. Per tant, diu, qualsevol que destaqués sense sotmetre‟s a ells o intentés enderrocar-los ha estat obviada i ignorada. Una altra de les explicacions que ofereix Sánchez és que els famosos rols de “geni” i “musa” tampoc han contribuït a la igualtat, ja que han relegat les dones a ocupar un paper passiu, “a ser un objecte bell que només serveix per al delit visual masculí”.

Referents oblidades

Són moltes les dones que han fet aportacions en tots els àmbits d‟estudi i creació. Científiques, matemàtiques, filòsofes, pintores, músiques o polítiques que amb les seves obres, descobriments i idees van contribuir al progrés de la Humanitat. Hipatia va ser una alexandrina que va viure entre el segles IV i V i va aconseguir innombrables avenços en el món de la ciència, l‟astronomia i les matemàtiques. Els trobadors de l‟Edat Mitjana sempre han estat considerats homes, però també hi va haver trobadores. Beatriz de Dia va ser una d‟elles. Va escriure poemes contra les regles que regien la vida de les dones de l‟època.

Christine de Pisan va ser una important poeta i escriptora i Mary Wollstonecraft, ja al segle XVIII, va escriure la Vindicació dels Drets de les Dones. La francesa Flora Tristán és una de les precursores del socialisme al segle XIX, i a Ada Lovelance se la considera la mare de la informàtica, ja que és la primera persona que descriu un llenguatge de programació. El eixugaparabrises i la calefacció del cotxe, el bot salvavides, la xeringa mèdica o la tecnologia de comunicació sense fils són totes invencions de dones.

La llista és llarga i anomenar-les totes seria impossible. Però, al marge dels noms de dones rellevants oblidats, també es produeix una invisibilització d‟elles com a col·lectiu, de les seves activitats i de les seves mobilitzacions per canviar l‟ordre social establert. Si hi ha un moviment menyspreat per la història és el feminisme. Les arrels il·lustrades, el sufragisme, el feminisme  socialista o el feminisme radical no són continguts habituals que es donen a les aules, més enllà d‟unes poques assignatures específiques que s‟imparteixen en algunes universitats. Tanmateix, en opinió d‟Ana de Miguel, “no hi ha voluntat general per fer-ho, sinó que depèn de l‟existència de dones amb poder perquè aquesta temàtica s‟incorpori als plans d‟estudi”.

D‟acord amb Henar Gallego, aquesta és una “història parcial i empobrida”. No obstant això, comprendre-la de forma completa va molt més enllà d‟una qüestió de coneixement. Estudiar-la amb  perspectiva de gènere ens permet identificar les relacions de poder, que s‟han donat de manera desigual entre homes i dones. I és que ser conscients del passat ajuda a identificar el que passa en l‟actualitat.

Sobre aquesta idea insisteix De Miguel, que explica que fer una relectura de la història serveix per posar nom als problemes de desigualtat i violència als quals s‟enfronten les dones avui en dia. “Que no estiguem representades en els parlaments o als llocs de responsabilitat de les empreses, que segueixi existint la violència de gènere o que la dona segueixi encarregant-se de les cures no respon a un problema de naturalesa: és que venim d‟una història d‟opressió i submissió, que cal recuperar i conèixer”.

Advertisements

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s