HOMOFÒBIA ALS LLIBRES DE TEXT

UN LLIBRE DE TEXT: “L‟HOMOSEXUALITAT COMPORTA UN RISC PER A LA SALUT”

El manual escolar relaciona aquesta orientació sexual amb “la multiplicitat de parelles”

ANA MARCOS/El Pais

homofòbia

“Estudis científics posen de manifest que l’homosexualitat i l’heterosexualitat no són equiparables des del punt de vista de la salut. Això es deu a la pròpia naturalesa de la relació homosexual, que suposa assumir un risc més alt i s’acostuma a associar amb multiplicitat de parelles”. Aquesta és la definició de conducta homosexual que s’inclou en un llibre escolar titulat Biología y Geología de 3r d’ESO. L’explicació ha aparegut en el perfil de Twitter de Purple Pelazo (@DR_roldi), ha estat retuitejada més de 3.000 vegades fins a arribar a l’agregador de notícies Menéame i s’ha creatuna iniciativa a la plataforma Change.org perquè es retiri el manual.

Purple Pelazo té 17 anys i es diu David Roldán. Un amic seu, el nom del qual no pot revelar per “possibles represàlies dels professors”, li va enviar la imatge i ell va decidir publicar-la en els seus comptes de Facebook i Twitter. “En aquell moment em va semblar familiar i després vaig recordar que jo també havia estudiat amb aquell llibre”, explica a aquest diari per telèfon. El col·legi que imparteix biologia amb aquest manual és el Madre Josefa Campos, de la localitat valenciana d’Alaquàs, un centre concertat i religiós.

El llibre en qüestió pertany a una col·lecció elaborada per l’editorial SM en col·laboració amb la Universitat de Navarra, segons s’especifica en la web de la institució acadèmica. Les dues organitzacions van arribar a un acord el 2007 que es va renovar el 2011 per última vegada per a l’edició de llibres. El tercer fascicle està dedicat a la sexualitat, en concret, les unitats 7 i 8, les que s’atribueixen en el seu web Jóvenes Hoy, un col·lectiu que s’autodefineix com “un grup de professionals de diferents països” amb l’objectiu de “fomentar l’educació de l’afectivitat i sexualitat dels joves”.

Després de la polèmica generada a les xarxes socials, l’editorial SM, a través del seu president, Luis Fernando Crespo, ha publicat en el seu web un comunicat en què es desvincula d’aquest llibre. “Aquesta obra no forma part del pla editorial de SM ni respon a la seva línia editorial; per tant, ni porta el logo de SM, ni figura SM en els crèdits, ni apareix al catàleg de SM”, asseguren des de l’organització.

Com s’especifica en la web de la Universitat de Navarra, el manual dedicat a la sexualitat es pot sol·licitar de manera independent. Això es deu, segons explica Augusto Ibáñez, director corporatiu de l’àrea d’educació de l’editorial, a “un acord de personalització amb el client”, en aquest cas amb la institució acadèmica, que confirma l’edició d’aquests llibres a través del seu servei de publicacions, però no especifica en quants centres es fa servir. “Se cedeixen alguns elements gràfics perquè els materials incorporats mantinguin una certa unitat visual”, continua el responsable. “Els nostres llibres són els altres tres restants, l’altre és un material autònom vinculat només pel disseny a SM”. Per aquesta raó, diu el comunicat: “No podem assumir cap responsabilitat sobre els productes que no formen part del nostre pla i línia editorial”.

“A Espanya el Ministeri d’Educació aprova per reial decret un currículum de grans temes que després cada comunitat autònoma pot adaptar”, expliquen des de l’Associació Nacional d’Editors de Llibres i material d’Ensenyament (ANELE). “Després, editorials, particulars i diferents col·lectius poden editar llibres escolars que es presenten als col·legis públics, privats i concertats”, afegeixen, i especifiquen que són els centres els que trien quins llibres es faran servir a les seves aules. “No hi ha una revisió posterior de l’Administració”, asseguren.

Aquest diari ha intentat posar-se en contacte amb Jóvenes Hoy, però no ha obtingut resposta.

Malgrat que l’Organització Mundial de la Salut va excloure l’homosexualitat com a malaltia el 1990, aquest col·lectiu assegura en el seu web que “no va ser una decisió fundada en fets científics”.

Jóvenes Hoy, com altres col·lectius que consideren aquesta orientació sexual tractable, s’hi refereixen com a AMS (atracció per persones del mateix sexe), i creuen que es pot prevenir o tractar. “Actualment, molts estudis científics mostren que l’atracció per persones del mateix sexe (AMS) que caracteritza l’homosexualitat té diverses causes possibles i que la teràpia està aconseguint que els que lliurement demanen ajuda perquè no desitgen aquesta AMS es poden retrobar amb la seva heterosexualitat”.

ACTUALITZACIÓ: Els autors del llibre, professionals de les branques de Medicina, Biologia i Infermeria de la Universitat de Navarra, han decidit retirar-lo, segons recull Europa Press.

Anuncis

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s