EL MUCE DESMUNTA EL TRIOMFALISME I EVIDENCIA L’ESTAT ACTUAL DE L’EDUCACIÓ A CATALUNYA

muce-04092015-web

La Conselleria d’Ensenyament un cop més fa un discurs triomfalista de la gestió de govern realitzada en aquests darrers anys.
El MUCE lamenta la falta de realisme i es veu obligat a recordar aquests darrers anys de govern del PP a Madrid i de Convergència a Catalunya on s’han produït gravíssims retrocessos en l’ensenyament.

1. ECONOMIA
– A nivell dels pressupostos generals de l’estat en cinc anys s’ha retallat el 20% de la partida educativa. A Catalunya la inversió en educació és el 3,6% del PIB, davant el 5,2 % de mitjana de la UE.
– El Departament d’Ensenyament primer va reduir i ara s’ha suprimit el finançament de les escoles bressol públiques, les escoles municipals de música i dansa.
– S’han augmentat les taxes universitàries un 65% en tan sols un curs i hi ha una insuficiència de recursos en beques.
– S’han imposat taxes en la formació professional pública i es manté una insuficient oferta de places.
– S’han incrementat les taxes en les Escoles Oficials d’Idiomes.
– La insuficiència de beques de menjador i el retard en el pagament malgrat l’espectacular augment de les necessitats socials.
– Desaparició del finançament de les activitats d’acollida, extraescolars, per la socialització de llibres de text i material curricular sovint portades voluntàriament per les AMPES
– Davallada de noves construccions escolars amb el consegüent augment de les aules prefabricades ( més de 1000) i dels programes de reforma i manteniment d’edificis.
– Els centres educatius públics han vist reduït els seus pressupostos més d’un 25% i encara pateixen una política restrictiva en la substitució del professorat de baixa.

2. GESTIÓ
– Continuen els desgavells horaris, amb esquemes allunyats de les necessitats de famílies i alumnes i diferenciant encara més pública i privada.
– Afebliment de la coresponsabilitat dels govern locals, OMEs sense subvenció, eliminació de les Zones Educatives….
-Empitjorament de les condicions laborals del professorat: reducció de plantilles, augment de ràtios, augment d’hores lectives, reducció de sou, quasi desaparició de recursos per la formació permanent del professorat…
– La reducció de plantilla de quasi 3000 docents s’ha fet tot i haver augmentat el nombre d’alumnes (quasi 60.000 alumnes més)
– Gestió poc encertada (transparent, dubtosa…) de la FP:
– D’una banda no hi ha prou empreses per al seu desplegament, i tampoc estan ben repartides en el territori. De l’altra els centres educatius perden el control sobre l’avaluació i el seguiment de l’alumnat, així com la possibilitat de fer un bon suport. No està garantit que l’alumnat no sigui utilitzat com a mà d’obra barata.
– En tot cas no s’oferten prou places i es produeix un desequilibri important a favor de la formació professional privada que els usuaris han de pagar.

3. COHESIÓ SOCIAL I CONVIVÈNCIA
– Desaparició real dels programes de cohesió social com els Plans Educatius d’Entorn, disminució d’aules d’acollida i dels programes de d’educació compensatoris al final de l’ESO.
– També han desaparegut el programes de formació al professorat que milloraven la cohesió i la convivència al si dels centres (plans de convivència, mediació escolar…)
– Els mitjans per a la inclusió segueixen essent minsos (més ratio a les USEE, menys professorat d’USEE a secundària…).
– Cap revisió sobre les aules d’acollida, les quals van desapareixent progressivament.

4. L’APLICACIÓ DE LA LOMCE A CATALUNYA
L’altre aspecte que voldríem denunciar és que l’aplicació de la LOMCE s’està realitzant a Catalunya de forma més subtil però seguint els principis marcats pel Ministeri d’Educació.

El MUCE hem promogut diferents propostes d’insubmissió a la LOMCE, moltes d’elles compartides per altres Plataformes i centres d’altres comunitats autònomes. Fins i tot governs d’altres comunitats han fet posicionaments públics semblants en contra de la LOMCE. En canvi, a Catalunya no hem rebut el suport de la conselleria d’ensenyament i s’ha continuat desplegant la implantació de la Llei.

Davant del panorama polític actual, l’acció política educativa del govern de la Generalitat de Catalunya no es pot alinear amb les Comunitats que apliquen la LOMCE.

Per això reclamem al Govern de la Generalitat la revocació de les darreres normatives que han eliminat la participació dels professionals, dels pares i mares i de l’alumnat en els centres educatius, l’enduriment de les direccions de centres davant el propi professorat i les AMPES. També l’eliminació de les proves d’avaluació externes utilitzades per classificar els centres, que han estat força qüestionades per professionals i famílies.

En aquestes propostes de revocació de la LOMCE apostem per:

– Eliminar dels currículums la religió
– Aturar la Formació Professional Bàsica
– Aturar l’aplicació de nous currículums
– Recuperació del caràcter decisori del Consell Escolar, amb la participació de tota la comunitat educativa.
– Revocar el darrer decret de selecció de direccions, desenvolupat segons la LOMCE.
Cal recordar que el Consell Escolar de Catalunya va aprovar instar al Departament d’Ensenyament retirar el decret. Una recomanació que la Consellera Rigau no va complir.

5. ACTUACIONS DE LA COMISSIÓ INTERDEPARTAMENTALde les conselleries d’Educació, Sanitat i Benestar social sobre la salut mental als centres.

Encara estem esperant que la consellera Rigau expliqui quines són les conclusions o les propostes d’actuació que fa la comissió interdepartamental de les conselleries d’Educació, Sanitat i Benestar social, creada l’abril passat per establir els protocols d’actuació, seguiment i coordinació del pla sobre la salut mental als centres educatius.

6. VALORACIONS FINALS
· El MUCE ha reiterat en tots aquests anys la doble demanda: NO A LA LOMCE I NO A LES RETALLADES.
· Volem manifestar la nostra bel·ligerància davant els intents de precaritzar l’educació pública.

El govern de la Generalitat – titular de les escoles públiques- ha prioritzat l’educació privada mantenint estable en aquests anys la partida pressupostària dedicada a l’escola concertada.

El MUCE vol recordar que en la construcció d’un país s’ha de prioritzar l’educació dels ciutadans i en especial dels més joves i incrementar la cohesió social fent efectiva la igualtats d’oportunitats (equitat) davant les greus dificultats econòmiques i socials que pateix bona part de la societat catalana actual.

Lamentem constatar que el manteniment de les retallades en educació contribueixen a la desigualtat social i castiguen un cop més als sectors socials amb més dificultats.

No observem canvis profunds en la política antisocial que s’ha portat en aquests darrers anys, la qual deixa una magra herència (increment generalitzat de ràtios; manca de mapa escolar com element de planificació escolar; tancament d’aules i centres públics; procés de privatització i externalització del servei públic; oblit de l’escola bressol o de les escoles d’adults; llei catalana de Formació Professional sense recursos; manca de participació dels municipis, de les AMPES, del professorat als centres; desaparició de la formació contínua al professorat…).

Per tot això, el MUCE continuarem exigint al futur govern recuperar les claus d’equitat i qualitat educativa que el nostre país es mereix.

Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) – Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) – Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS) – Catalunya Laica – Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES) – Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC) – Federació d’Educació de CCOO – Federació d’Ensenyament de CGT – Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) – FETE-UGT – Sindicat d’Estudiants (SE) – Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) – USTEC·STEs (IAC)

Anuncis

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s