VAIG A CLASSE AMB ELS NENS GRANS

Set escoles rurals fan també de llars d’infants per evitar la despoblació dels petits municipis
E. REVUELTA / E. ESCRICHE- Ara Diari

escola-Hort-600

L’Antoni i la Vanessa van a buscar les seves dues filles a la sortida de l’escola Les Pallargues (Segarra). La Júlia té cinc anys, i la Nora, només dos. Tot i que la Nora encara no té l’edat per començar l’escola dels nens grans, aquest curs comparteix classe amb companys de P-3, P-4 i P-5. Els seus pares i cinc famílies més s’han beneficiat de la prova pilot que ha engegat aquest any la Generalitat a Les Pallargues i sis escoles rurals més i que consisteix a integrar un servei de llar d’infants al centre educatiu del poble. L’objectiu és evitar que les famílies hagin de dur els seus fills a altres municipis i, fins i tot, un canvi de domicili.
La Nora fins ara anava a l’escola bressol de Guissona, a 10 quilòmetres de casa, perquè a les Pallargues no n’hi havia. “Això ens facilita les coses. A més a més, el fet que els nens vinguin aquí des de bon començament facilita que es familiaritzin amb el centre”, afirma Vanessa Martín, la mare de la Júlia i la Nora. La iniciativa ha sigut ben rebuda pel nucli poblacional i pels altres deu que formen el municipi dels Plans de Sió. Entre els onze sumen 600 habitants. “Si no els posem facilitats, la gent no es queda als pobles. Els avis viuen aquí i els poden venir a buscar. Fins ara havien d’agafar el cotxe per anar a buscar els més petits a un altre lloc. Sense nens no hi ha municipi”, recorda Xavier Pintó, l’alcalde dels Plans de Sió. Les famílies també tenen a disposició un servei de bus escolar que acompanya els nens als diferents nuclis que formen el municipi.
A part de Les Pallargues, que en els últims anys havia perdut alumnes, la prova pilot es du a terme aquest curs en tres escoles rurals més de les comarques de Lleida -la Sant Bonifaci de Vinaixa (les Garrigues), l’Otogesa a Maials (Segrià) i l’Aeso a Isona (Pallars Jussà)- i en tres de les Terres de l’Ebre -la Mestre Josep Roncero i Pallarès de Freginals, la Sant Salvador de Godall i la Teresa Subirats i Mestre del Mas de Barberans, totes a la comarca del Montsià-. Les set acullen una quarantena de nens de 0 a 3 anys. Si el projecte dóna bons resultats el departament d’Ensenyament té previst estendre’l a altres centres els pròxims cursos.
Obres d’última hora
Després d’un estiu amb obres per adaptar-se a la normativa de les llars d’infants, l’escola encara està fent petits canvis perquè als més petits no els falti de res. En només dos mesos s’ha hagut de construir un espai per canviar els bolquers i adaptar els rentamans i els lavabos a l’alçada dels més petits. També s’ha habilitat una habitació al costat de la classe i s’han comprat llits perquè els infants puguin fer la migdiada. Durant l’estiu alguns pares d’alumnes han dedicat part del seu temps a pintar les classes.
La directora de l’escola, Josefina Castellà, destaca l’interès que han mostrat els alumnes més grans del centre davant de la novetat: “Els nens de sisè pregunten si poden anar a llegir contes als més petits”, exemplifica. “Els grans aprenen a ser més responsables i els petits aprenen més ràpid, tant les coses bones com les dolentes”, ironitza l’Imma, l’educadora dels nens de 0 a 3 anys, que destaca que la bona col·laboració amb la professora dels nens de P-3 a P-5 contribueix a millorar l’adaptació. “Algunes activitats, com la plàstica o la psicomotrocitat, les fem junts. Les altres, no”, diu, tot i que sempre comparteixen la mateixa classe. Els costos de l’educadora recauen en l’Ajuntament, però la seva contractació ha sigut consensuada amb l’escola i el departament d’Ensenyament. A Catalunya hi ha 278 escoles qualificades de rurals, que s’agrupen en 88 zones.

Advertisements

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els propis socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant , l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s