PLA DE XOC ANTI NI-NIS

Ensenyament posa en marxa un programa adaptat perquè joves abocats al fracàs escolar puguin fer una FP básica. El projecte, de dos anys, els permet treure’s també l’ESO

El Periódico de Catalunya

dels-professors-Comte-Rius-Tarragona_ARAIMA20150105_0123_5

Si l’assistència a classe es pot considerar un indicador d’èxit, el programa de promoció professional que aquest curs imparteix per primera vegada l’institut Comte de Rius de Tarragona -un dels quatre centres catalans que han implantat aquest pla pilot de la Generalitat-, està tenint una acceptació aclaparadora. «No hi ha hagut cap baixa després de les vacances de Nadal, i això ens dóna bones vibracions», assegura el director, Francesc Roca. «L’experiència de cursos anteriors ens diu que aquestes festes solen ser una espècie de barrera, un primer examen per saber quin serà el nombre final d’abandonaments», assenyala Roca.

El programa que segueixen 16 estudiants del Comte de Rius és una nova titulació que ofereix a aquests joves, que inicialment estarien abocats al fracàs escolar, la possibilitat d’obtenir un certificat de formació professional (FP) bàsica i, si ho volen, un títol d’ESO. Aquesta espècie de pla de xoc contra la generació de nous ni-nis (joves que ni estudien ni treballen) «té dues característiques molt particulars: una acció tutorial molt intensa, de més de 100 hores per curs, i unes pràctiques en empresa per als estudiants del segon any», afegeix Melcior Arcarons, director general de Formació Professional Inicial.

Només pel fet de sentir-se acompanyats en els seus estudis, saber que hi ha algú pendent del seu aprenentatge, està servint perquè aquests alumnes (algun d’ells amb un perfil social complex) tirin endavant. Són, la majoria, nois de 16 anys que no han acabat l’ESO, malgrat que, per edat, ja els correspondria.

La FP bàsica de Wert

A diferència de la nova FP bàsica, creada a l’empara de la LOMCE, aquest programa «manté la porta oberta perquè els estudiants que el cursen puguin, al finalitzar aquests dos anys de formació, obtenir també el graduat en l’educació obligatòria», indica Arcarons. Una vegada s’han tret el títol, l’estudiant podrà seguir un cicle formatiu de grau mitjà o batxillerat.

La participació en aquest pla de segona oportunitat, insisteix l’alt càrrec de la Conselleria d’Ensenyament, és voluntària. «Tan important com el compromís de l’alumne, és que l’equip de professors estigui molt ben cohesionat i que les famílies s’hi impliquin», afegeix Francesc Roca.

A més del de Tarragona, també s’imparteixen classes del nou programa de promoció professional en instituts de Premià de Mar, Salt i Lleida. Al centre del Maresme i a Tarragona s’estudia electricitat i electrònica; a Salt, serveis administratius, i a Lleida, perruqueria i estètica.

«El plantejament de les matèries és diferent del de la resta d’ensenyances -segueix Arcarons- ja que els continguts estan integrats». Això significa que, per exemple, «les matemàtiques no s’aprenen a través de classes magistrals, sinó que es van aplicant de forma pràctica en els projectes en els quals treballen», explica el director general. Dediquen cinc hores diàries a fer classes, en les quals el 60% dels continguts estan enfocats a la FP i el 40% restant, a l’ESO.

Quant a casaldelmestregranollers

El Casal del Mestre de Granollers Vallès Oriental, és un punt de trobada de persones interessades en educació. És una entitat sense ànim de lucre que vetlla per la millora i la innovació en educació. La vida del Casal es gestiona íntegrament de manera lliure i independent de qualsevol entitat pública o privada. La Junta recull les inquietuds i els interessos dels socis/es, que es concreten en la seva dinàmica. Les relacions que s’estableixen amb altres entitats que subvencionen part dels nostres projectes o ens aporten materials o altra mena de col·laboració, es fan en funció d’acomplir els objectius del Casal, sense que això condicioni la llibertat de gestió. Són els mateixos socis i sòcies del Casal i altres persones que col·laboren de manera puntual qui proposen i organitzen les activitats. Per tant, l’activitat i la línia d’actuació ve determinada en tot moment per les inquietuds i les necessitats de la gent que hi participa.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari